Grova Baguetter

Det är många som frågat efter recept på de grova baguetterna vi gjorde förra veckan och här kommer det =)

Grova Baguetter
4 bröd

Ingredienser:
25 g jäst (½ paket) Jag brukar använda torrjäst för jag tycker det ger bättre resultat.
6 dl vatten
2 tsk salt
4 dl grahamsmjöl
10-12 dl vetemjöl

frön, t.ex sesam, linfrön eller solroskärnor Jag tog vad jag hade hemma, sesamfrön.

Såhär gör du:
1. Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till fingervarmt. Häll lite av vattnet i bunken och rör tills all jäst lösts upp. Tillsätt sedan resten av vattnet, salt samt grahamsmjöl. Blanda i nästan allt vetemjöl och arbeta degen smidig i maskin eller för hand. Tillsätt mer mjöl vid behov. Täck med en bakbuk och låt jäsa i 30 min.
2. Ta upp degen på en mjölad arbetsbänk och fös försiktigt ihop den lite. Knåda den inte. Skär sedan degen med en vass mjölad kniv i 4 bitar. Forma försiktigt bitarna till längder. Vill man kan man även vrida längderna som en spiral. Lägg längderna på en plåt, smord eller med bakplåtspapper. Gör med en vass kniv några djupa snitt på snedden. Täck med en bakduk och låt jäsa i 40 min. Sätt ugnen på 250 grader.
3. Pensla lite ljummet vatten över baguetterna och strö över frön. Grädda bröden i ugnen i 8 min. Sänk värmen till 200 grader och grädda ytterligare ca 20 min. Ta ut bröden och låt svalna på galler.

Hoppas det smakar bra för er oxå som tänker prova på det =)

Kommentarer
Postat av: Daniel

Tur det inte var lök i. För då hade det blivit en mexikansk telemundosåpa av skiten. :). :)

2009-02-21 @ 21:19:36
URL: http://www.project13.se/blog
Postat av: Monica

Mmmm mums så goda dom ser ut!! Detta får vi prova.. ;-)

Kram..

2009-02-21 @ 21:27:04
URL: http://danielochmonica.blogg.se/
Postat av: Mamma

Oj oj vad det ser gott ur...du är duktig!! Tänk om ändå degen inte var så sytlig att ta i...vill ju oxå baka!



Puss å kram

2009-02-21 @ 22:23:04
URL: http://susannastankar.blogg.se/
Postat av: Kotteby

Så det är här det finska sisut har landat.

Hyvä sinulle!

=)



Leipä uuniin, sisu suuhun ja sunnuntain aamiainen on valmis.



Hihih....

2009-02-22 @ 03:25:46
URL: http://www.kotteby.se
Postat av: Kotteby

Ropa på mamma igen.



Molemmat mun vanhempani ovat Suomesta. Mutta olen itse syntynyt ja aina asunut Ruotsissa. Joten, en ole ikinär asunut suomessa, mutta samalla aikaan mun isä pakotti minun puhua suomea. En osaa niin hyvin kirjoittaa. Mutta, hah. En välitä, kun en melkein ikinä kirjoita suomeksi.



Isä halusi muuttaa Ruotsiin seitsemänkymmentäluvun alussa, työvoiman vuoksi. Ja, pakotti sitten äidin mennä mukaan. Sitävarte minä olen täällä syntynyt. Niinkuin monet muut "andragenerationsfinnar"

=)



Minun sukunimi on oikeistaan "Käpylä". Mutta kun menin naimisiin 2003, niin minä käännin sen ruotsiksi, kun vaimoni ei halunnut suomalaista sukunimeä. Nyt olemme kaikki "Kotteby".



Tack, patent- och registreringsverket.

Sant. Jag har patent på namnet!



Be mamma om ursäkt från mig för min dåliga finska.



=)

2009-02-22 @ 09:41:52
URL: http://www.kotteby.se
Postat av: Linda C

Ska jag prova!

2009-02-23 @ 14:43:59
Postat av: Anna(twin)

Jag använder mitt vanliga namn som jag hade i den andra bloggen=)

Lätt att jag ska prova detta imorgon eller något för jag har inget bröd hemma nu=)

Kram

2009-02-23 @ 19:14:06
Postat av: hannah

MUMS, skall provas!



//Lina

2009-02-25 @ 23:18:53
URL: http://hananah-hananah.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0