"Andra bullar"

Jag bakade bröd igår igen men kom på att jag glömt delge mig mitt förra brödbakningsrecept =) Så här kommer det så får ni gårdagens bröd någon annan dag =)

"Andra bullar"
ca 24 stora bullar

Ingredienser:
75 g smör
5 dl vatten eller mjölk
50 g jäst
2 tsk salt
1 tsk socker
ev 2 tsk torkade örter, tex herbes de Provence (använde timjan)
13-15 dl vetemjöl

Till fyllning:
50-75 g mjukt smör eller ½-3/4 dl olivolja (använde olivolja)
1-2 msk paprikapulver + lite cajennpeppar (efter smak)
1-2 dl riven ost, gärna stark
1-2 msk torkad timjan eller andra örter
flingsalt

Till pensling:
1 ägg, uppvispat
sesamfrön

Såhär gör du:
Smält smöret, häll i vätskan och värm till 37 grader. Rör ut jästen (jag använder alltid torrjäst, läs på paketet hur man gör då) i degspadet. Tillsätt salt, socker, ev kryddor och det mesta av mjölet. Knåda till en bland och smidig deg. Täck över och låt jäsa i ca 30 min.

Ta upp degen, knåda den lätt och dela den på mitten. Kavla ut varje del till en avlång kaka. Bred över smör eller ringla över olivolja. Strö på paprikapulver och lite cajenn, beroende på hur stark smak du vill ha. Fördela ost och örter och smula över lite flingsalt. Rulla ihop degen och skär varje halva i tolv bitar. Lägg dem i bullformar eller smorda muffinsformar (stora amerikanska muffinsformar använde jag). Täck och jäs i ca 45 min.

Värm ugnen till 225-250 grader. Pensla bullarna med uppvispat ägg, strö över sesamfrön och grädda i 5-8 min. låt svalna på galler under bakduk. Passar utmärkt på picknick, till soppa eller som nyttigare tilltugg till eftermiddagsteet.

Vi åt våra bullar antingen som dem var eller med lite ost =) Mumma.
Berätta gärna om ni testar recepten jag lägger upp och säg vad ni tycker om det.

Kommentarer
Postat av: Monica

Mums så gott!! =)) Ska jag prova :) Kramis..

2009-04-03 @ 16:06:06
URL: http://danielochmonica.blogg.se/
Postat av: Tess

Namnamnam!

2009-04-03 @ 16:51:50
Postat av: Mamma

Åhhh va gott...då vet du va du ska göra när du kommer till mig nästa gång för jag har färska timjan här i kruka...bra va??



Puss å kram

2009-04-05 @ 11:05:53
URL: http://susannastankar.blogg.se/
Postat av: Gynning

Mmm gott!!

2009-04-05 @ 13:14:07
URL: http://frokengynning.blogg.se/
Postat av: Leila bakar...

Vilket spännande recept! Måste provas någon gång =)

2009-04-07 @ 18:51:54
URL: http://leilabakar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0